Monday, January 29, 2007

حلم

يخطو علي شاطئ الترعة دون عجل. يتحرك ذراعه الأيمن في تلقائية ولامبالاة لتعديل وضع الحمل فوق رأسه وتقبض يده اليسري علي قطعة قصيرة من القصب لتبقيها بين فكيه المتحركان في سرعة ورضا. تتنقل عينيه في ألفة بين مناظر يعرفها جيدا. الطبيعة تبدو هادئة آمنة إذا ألفناها وقد تغري المرء أن يطمئن إليها. يري بيته فلا يمعن النظر حيث يعلم ماذا يجري بداخله في هذا الوقت من النهار. سكينة شاملة تملؤه برغم غوص خفاه في الوحل من حين لآخر وثقل الحمل الذي يجب تسليمه لشخص ذو جبروت

تدريجيا تسطع الشمس وتنجلي البيئة المألوفة لتكشف عن واد فسيح تتشعب فيه الترعة إلي آلاف الجداول المتداخله. يدرك انه لا يعرف موقعه ويبتسم في كسل مستسلما لفكرة الضياع والمغامرة. تتهيأ في مخيلته صورة الشخص صاحب الحمل فيفزع وترتجف قدماه. يدفعه الإحساس بمرور الوقت إلي الجري في كل اتجاه متشبثا بالحمل فوق رأسه بكلتا يديه. يقفز في تعب بين الجداول وتدور رأسه كالساقية بحثا عن حل في جعبة حلوله التي طالما ظن أنها لا تفرغ

يقفز قفزة عملاقة فيسقط في بستان تختلط فيها جميع الألوان المبهجة بكل الروائح الذكية. بينما هو جالس بجوار حمله في ذهول تقبل عليه حورية بيضاء الوجه لم يري مثل جمالها من قبل. يتطاير شعرها وأطراف ثوبها في حركات متشابهة إذ هي تهبط من السماء ببطء مقتربة منه. يخفق قلبه في عنف وتشتد سخونة جسده. يشعر بأن نهاية معاناته قد اقتربت وان حياته سيصبح لها بعد لحظات معني جديد

إذ تصبح الحورية علي مقربة منه تمد ساقها في خفة وتضعط بقدمها العارية علي مؤخرة رأسه فتندفع مرة أخري في الفضاء محلقة بعيدا. يقف مصعوقا من وقع المفاجأة وهو ما ذال يشعر بقدمها علي رأسه فيجد نفسه وقد صار علي جزيرة شديدة الصغر تكفيه بالكاد ليجلس وبجواره الحمل ومن حوله مياه زرقاء راكدة ممتده في كل اتجاه لا يعرف ان كانت تخفي وراءها شيئا

30 Comments:

At 5:55 AM, Blogger الأغاني للرأفتاني said...

This comment has been removed by the author.

 
At 6:53 PM, Blogger albida said...

حمدلله على السلامة يا باشا!! مع أنى مش مرتاحة نفسيا للبوست ده
هو رأفت حطلك حاجة فى السمك؟!… أنا قولتلك بلاش سفرية نيويورك دى خالص
هههههههههه

نيجى للقصة بقى.. انا حسيتها عميقة أوى. والحلو كمان انك مستخدم فيها الرمزية يعنى كل واحد هيفهمها بشكل.. حسب تركيبته النفسية وقرايته ليها

هقولك بقى اللى انا فهمته أو حسيته منها… الراجل البسيط ده بيرمز للأنسان وازاى أنه شايمل حمل على كتفه على طول, بالرغم من كده.. الحمل ده مبيمنعوش أنه يتمتع بالدنيا من حواليه لكن ساعات الاستمتاع ده بيزيد عن حده وبيخليه ينسى الحمل اللى على ضهره ويتوه
اللى مقدرتش أفهمه بجد هو الحورية اللى نزلت عليه وداست على رقبته ومشيت!!.. يا ترى دى بترمز للملذات مثلا لأنها سابته فى الاخر تايه فى مكان ضيق ومش عارف يعمل ايه؟.. ولا أنت كنت تقصد بيها ايه بالظبط؟

كمان اسم القصة شدنى!!... ياترى اللى شافه ده فعلا حلم وايه تأثيره عليه, وليه الحلم عدى من مرحلة الخيال للواقع

سيبك بقى من معنى القصة.. بجد وصفك حلو أوى والله, وموهبتك واضحة فى وصفك للراجل والمحيط اللى حواليه ووصفك لسلوكه ومشاعره كمان

كفاية كده عليك النهاردة!! ومتبقاش تحرمنا من الابداعات دى يا عم عمر, ماشى؟
:)

manal

 
At 4:47 AM, Blogger tota said...

عمر
طالت الغيبة لكن عودا حميدا

حلم غريب يا عمر حسيت انه اتحاصر وتاه فى النهاية مش عارف يتحرك حتى من مكانه
كنت فاكرة بعد وصف الحورية وملامستها ليه انا الدنيا هترحمه من التعب والتوهه والخوف لكن يظهر ان حتى الحورية زودت توهته ويا ترى هو تايه بداخل نفسه فعلا وشايل حمله معاه
ولا تايه فى الدنيا

ويفضل دايما فى امل ان احتمال يكون فى حل وده لان الغموض غالبا وراه سر

تحياتى

 
At 6:26 AM, Blogger Yasmine Adel Fouad said...

نيجى للقصة بقى.. انا حسيتها عميقة أوى. والحلو كمان انك مستخدم فيها الرمزية يعنى كل واحد هيفهمها بشكل.. حسب تركيبته النفسية وقرايته ليها

_______________

انا كمان بقول كده زى منال
بس انا بقى مش هقول فهتمها ازاى
علشان تبقى رؤيتى حلم هى الاخرى


________________


حمد لله ع السلامه ياباشا
هو السعر اللى اتعرضلك فى المدونة معجبكش و للا ايه ؟
مستنى لما السعر يزيد

هههههههههههه

ايوه كده ارجع لعقلك يا عمر
بلاش تطول الغيبه

 
At 8:52 AM, Blogger عمر said...

comment deleted

طيب

 
At 8:56 AM, Blogger عمر said...

منال: ايه النور دة كله؟ الله يسلمك، والله السمك كان مية مية وأجدع من أبو أشرف كمان

الرأفتاني علي فكرة طلع جدع جدا وعمل معايا واجب شديد.. لدرجة اني بفكر أغير رأيي في الاسكندرانية

المهم.. هي القصة الحقيقة عميقة جدا لأني كتبتها الصبح وانا في السرير أول ما صحيت و ماكنتش شايف كويس.. هي طبعا الغرض منها نقل فكرة أو احساس في دماغي لكن أكيد مش حاقولهولك بطريقة مباشرة لأني لو عملت كدة ابقي لغيت الهدف من القصة
:)
وانا سعيد ان القصة سابت انطباع او احساس معين عندك بس مش لازم يعني يا منال كل حاجة لتاقيلها رمز... مش كلمات متقاطعة هي أصلها
:)
وربنا يخليكي علي الكلمتين الحلوين دول.. اوعدك كل مااكون مكتئب ومش طايق نفسي حفقعكوا قصة من دول

 
At 8:59 AM, Blogger عمر said...

توتا: يا سلاااام.. ايه التحليل الجميل دة؟ يا ستي طالما فيه ناس حلوة كدة بتقرا يبقي انا استاهل ضرب الجزمة لو بطلت اكتب تاني

 
At 9:00 AM, Blogger عمر said...

أنا حرة: الله يسلمك، انا الحقيقة قررت اعمل شوية شغل في المدونة علشان السوق نايم وعايز ازق السعر شوية

الحمد لله ان القصة عجبتك وبلاش يا ستي تقوليلنا انت فهمتي ايه... انت بتحنسينا يعني ولا ايه؟

 
At 10:03 AM, Anonymous Anonymous said...

والله يا سمسم
ما باكدب..كل السمك بالشوكه والسكينه لما بقيت فى نص هدومى
الطباخ طلع من ورا الكونتر قلقان..قالى هو فى ايه..قلت له معلش امسحها فى انا
بس الوريث الناس اللى هنا كلها حبته..وكان مشغول اوى طحن الله يكون فى عونه لا عرفنا نروح لشوشو ولا سوسو ولا اى منظر

 
At 3:15 PM, Blogger Ma 3lina said...

هه

ايه يا عمر ده
مفهمتش حاجة بس واضح من الردود انها حاجة فلسفية عميقة يعنى و انا مبعرفش اعوم
قصدى انى بقولك هبقى اقراها الصبح يمكن افهمها

بس ايه حكاية الشوكةو السكينة دى؟؟؟؟

فضحت رورو فى المطعوم و الناس متعودة انه بيستخدم كلتا يديه بس

 
At 8:31 PM, Blogger albida said...

مين أبو أشرف ده؟!! يا بنى أنت بتجيب الناس دول منين؟ أبو أشرف وأبو رامى وأبو زعبل!! ما علينا, كتبت القصة وأنت لسه صاحى من النوم؟ أمال لو فايق هتعمل فينا ايه؟!! ربنا يستر

بس مش عارفة ليه حاسة أن القصة ليها جزء تانى؟.. يعنى الراجل فاق لقى نفسه على جزيرة ضيقة.. طب وبعدين؟
دعبس كده فى دماغك واطلعلنا بجزء تانى زى الأفلام الهابطة بتاعت هوليوود
:)

manal

 
At 1:35 AM, Blogger maf2ou3a said...

7elwa awy

 
At 3:25 PM, Blogger كلبوزة لكن سمباتيك said...

سؤال بس
هو ليه الاخوة كلهم بيقولوا حمدا لله على السلامة هو انت اللي كنت بتحلم على الجزيرة المتر في متر و لا اية؟


هو في اية عند فلاح مسكين طالع تربتيته الا انه يحلم بحورية؟

مسكين

و الحمد لله على السلامة

 
At 7:09 PM, Blogger عمر said...

أيرون باشا: تورنتينو مين يا عم الحاج دة هوة اللي بيسرق مني... وبعدين ولا فضيحة ولا حاجة يابا دانا بشرح أجدعها سمكة بمفك لو عايز عمك رأفت هو اللي فضحنا ومش عارف أسماء السمك بالانجليزي، كل ماسأله علي حاجة يقولي لأ اصل السمكة دي مش موجودة عندنا في مصر

 
At 7:11 PM, Blogger عمر said...

آه صحيح يا زعيم مالحقناش نتعرف علي سوسو.. يلا مش مشكلة خيرها في غيرها انت بس شد حيلك كدة وقضي ايام سعيدة في المحروسة واملي صدرك سحابة سودة عشان مش حتلاقيها هنا

 
At 7:12 PM, Blogger عمر said...

ما علينا: انت كل ما تدخلي علي بوست جديد تقوليلي مش فاهمة؟ انت متأكدة انك كنتي كلية صيدلة ولا معهد تخدير قسم كيماوي؟

 
At 7:14 PM, Blogger عمر said...

ازيك يا منال يا بيضا يا 19 سنة

مش عارفة أبو أشرف يا منال؟ يادي الفضيحة... امال بتاكلي سمك فين لما بتنزلي اسكندرية؟ في الشيراتون؟

وبعدين هوليود ايه بس يا بنتي.. انا بعون الله حعرض القصة دي علي السبكي للإنتاج والتوزيع

 
At 7:15 PM, Blogger عمر said...

مفقوعة

أي خدمة.. ميرسي لزوقك

______________________________

كلبوظة

لأ انا كنت في نيو يورك ولسة راجع.. ومعتقدش ان هوة لوحده اللي بيحلم

الله يسلمك

 
At 10:04 PM, Blogger smraa alnil said...

انا قلت اكيد انا جاية ودخلت بلوج غلط
بس اتاكدت بقي انه انت

بس ايه بقي القصة دي
لالني اضم صوتي لصوت الشعب الغفير

واقول اني مش فهمت حاجة
يغعني مين اللي مع مين


بس هي عجبتني ومش تسألني ايه التناقض دة


بس لو احلامنا هتاحصرنا يا عمر وتخلينا مش عارفين نتحرك يبقي قتلها اهون

حمد الله علي السلامة

 
At 7:11 AM, Blogger الأغاني للرأفتاني said...

احا جدا يا عمـــــــــر
يعنى وحشنى يا مان
بأه انا اللى ماكنتش عارف انواع السمك يا عمر
ماشى ياعم الشاعر
ما انت بقيب رومانسى دلوقت وبتكت عن الفلاح اللى طلعته عروسته البحر وهو نايم
ملعون ابو التهيأت

 
At 9:26 AM, Blogger Memo said...

عمر انا هموت من الضحك البوست ده مش ممكن بس انا ليا تعليق واحد بس على البوست
العجل في بطن امه
ههههههههههههه
بس ماشاء الله مبدع صحيح استمر
تحياتشي

 
At 12:52 PM, Blogger Ma 3lina said...

بتتريق على صيدلة ماشى يا عمر

فهمتها يا سيدى رورو ادانى
hint
كده

و قريتها تانى عارفاها قصة الضفدع و الاميرة دى
كنت قريتها زمان فى قصص المكتبة الخضراء مش حاجة صعبة اوى كده

 
At 1:10 PM, Anonymous Anonymous said...

زيارتى الاولى لمدونتك
المفروض كنت الاقى الارض مفروشه ورد وكده
ياللا..ماعلينا
بجد حلوه وعجبتنى قوى
حاجه كده من اللى بتخلى الواحد يسرح فى كذا اتجاه وهو بيقراها
وحمد لله ع السلامه.زوان كنت ماعرفش حكاية سفرك دى

 
At 8:10 AM, Blogger عمر said...

مش فهمتي حاجة ليه بس يا انجي؟ دة البوست مش فيه اوضح منه.. وبعدين انا مش كتبت حاجة غريبة يعني.. ولو مش وضحت كلامي بعد كدة ابقي مش تدخلي عندي تاني
:)
يلا يا ستي مش تخلي في نفسك حاجة

 
At 8:13 AM, Blogger عمر said...

رأفت: ايه يا عم انت رجعت مصر وفوقت علينا ولا ايه؟ دي مش تهيئات يا معلم ده كان ضارب صراصير.. طبعا انت ما تعرفش الصراصير علشان انت امريكان
انت كلمتو عربي؟
_____________________________

ميمو: هو مبدئيا البوست دة مش المفروض ان هو كوميدي.. بس انت براحتك خالص يعني عايزة تضحكي او تعيطي البيت بيتك ماحدش يقدر يقولك تلت التلاتة كام

حد يقدر؟

____________________________

برافو عليكي يا ما علينا.. بس كنت حبقي مبسوط منك اكتر لو عرفتيها لوحدك.. يلا مبروك كسبتي علبت كلة هدية

 
At 8:14 AM, Blogger عمر said...

وينكي: اشرقت الأنوار وسعداء بالزيارة.. نرجو ان البوستات كلها تعجبك

 
At 1:54 PM, Blogger Ma 3lina said...

u huv been tagged

http://maa3lina.blogspot.com/2007/02/i-huv-been-tagged.html

 
At 8:32 PM, Blogger albida said...

طب بيضا وعرفناها.. ايه بقى 19 سنة دى؟!! هما بيقبضوا على اللى عندهم 19 سنة اليومين دول؟ ولا هو 19 ده رقم قليل الأدب ولا حاجة؟
استغفر الله العظيم.. أنا بحذرك لأخر مرة, يا بنى أبعد عن طريقى, أنا سكتى وحشة
:) :)

السبكى؟!! لا يبقى بالتوفيق أن شاء الله... وعلى فكرة لو عزت أى واسطة قولى علشان أنا معايا بنت فى السكشن عمها يبقى السبكى, يعنى هيتوصوا بيك على الاخر
:)

manal

 
At 5:26 AM, Blogger الأغاني للرأفتاني said...

ايوه يا وريث
انا تمام يا مان وكله على ما يرام الحمد لله...
شاكرين سؤالك.......

 
At 6:39 AM, Blogger Yasmine Adel Fouad said...

انا ايع يا عمر مش فاهمه
شكلك عملت عمل علشان ما افهمش

قول بدل ما اكشف راسى و ادعى عليك

هههههههههههه

علشان اجيبلك سعر حلو للبلوج
بس ليا عمولتشى بقى

 

Post a Comment

<< Home